Szabó Szabolcs: Miért nem működik teljes kapacitással a röszkei határátkelőhely?

Az Együtt országgyűlési képviselője írásbeli kérdéssel fordul Pintér Sándorhoz 

A magyar-szerb közúti határátkelőhelyeken, különösen a Röszke és Horgos közötti autópálya átkelőnél, régóta áldatlan állapotok uralkodnak, mivel a rendelkezésre álló folyosók nagyobb része egyszerűen zárva van. Szabó Szabolcs, az Együtt országgyűlési képviselője szerint a probléma egyszerűen orvosolható lenne a kapacitások kihasználásával. Éppen ezért Pintér Sándor belügyminiszterhez fordul, hogy megtudja: mit kíván tenni annak érdekében, hogy a meglévő határátkelőhelyeket, különösen a Röszke-Horgos közötti autópálya határátkelőt, teljes kapacitással tudják működtetni?

A magyar-szerb közúti határátkelőhelyeken, különösen a Röszke és Horgos közötti autópálya-átkelőnél, régóta áldatlan állapotok uralkodnak, de az utóbbi időszakban még tovább romlott a helyzet. Szabó Szabolcs személyesen is többször tapasztalta a közelmúltban, hogy a hosszú sorok egyértelműen a magyar oldalon alakulnak ki. Ennek oka nem a határátkelőhelyek hiánya, nem is a schengeni határokra vonatkozó szabályok alkalmazása, és nem is határátkelők műszaki infrastruktúrájának szűk fizikai kapacitása, hanem az, hogy a legforgalmasabb határátkelőhelyeken a rendelkezésre álló folyosók nagyobb része egyszerűen zárva van. Közben meg több száz méteres sorokban várakoznak az autók. Az Együtt országgyűlési képviselője szerint mindennek a hátterében humánerőforrás hiány állhat. Vélhetően nincs elég ember, aki a határátkelőhelyeken teljesít szolgálatot. Mivel sokszor ez bizony akár egy órát, nem ritka esetben pedig a két órát is meghaladó várakozást eredményez, ezért a határ mellett élők joggal teszik fel a kérdést: mikor sikerül végre hatékony megoldást találni a közúti határátkelőhelyek normális üzemeltetésére? Az eset különösen hátrányosan érinti a határ túloldalán élő nemzettársaink azon részét, akik napi, vagy heti rendszerességgel ingáznak Magyarországra, munkavégzés vagy tanulás céljából. Mindez fontos kérdés, hiszen a rohamosan fogyatkozó szerbiai magyarság további fogyását idézheti elő, amennyiben a napi vagy heti rendszerességgel Magyarországra ingázó magyarok megunva a több órás várakozási időt, inkább Magyarországra költöznek. A probléma megoldása nem igényli újabb határátkelőhelyek építését, hanem egyszerűen csak ki kellene használni a rendelkezésre álló kapacitásokat. A meglévő folyosók kinyitásával, valamint a nyitvatartási idő átalakításával ugyanis azonnal érzékelhető változást lehetne elérni az érintett határátkelőnél. Vagyis egyrészt minden határátkelőhelyet 0-24 órás nyitva tartással kellene üzemeltetni (Ásotthalom-Királyhalom, Bácsalmás – Bajmok, a Röszke-Horgos közút, Tiszasziget-Gyála), illetve a legforgalmasabb határátkelőhelyek esetében a kiépített sávok mindegyikét nyitva kellene tartani (Hercegszántó-Béreg, a Tompa–Kelebia és a legforgalmasabb, a Röszke-Horgos autópálya határszakasz), hogy megelőzzük a hosszú sorok kialakulását. A leginkább a Röszke-Horgos közötti autópálya határszakasznál értelmezhető nehezen, hogy miért csak 2+1 sávot üzemeltetnek csúcsidőben, amikor egyébként hosszú sorok állnak az átkelő előtt.
Mindezek fényében Szabó Szabolcs írásbeli kérdéssel fordul Pintér Sándor belügyminiszterhez, hogy megtudja: mit kíván tenni annak érdekében, hogy a meglévő határátkelőhelyeket, különösen a Röszke-Horgos közötti autópálya határátkelőt, teljes kapacitással tudják működtetni.

Budapest, 2017. november 14.

Szabó Szabolcs
az Együtt országgyűlési képviselője