Pataki Márton: 25,5 millióért, 6 hónap csúszással készült szakdolgozatnak is gyenge tanulmány a Vizes VB gazdasági hatásairól

Az Együtt feljelentést tett hűtlen kezelés miatt

Pataki Márton, az Együtt elnökségi tagja szerint nincs Magyarországon olyan felsőoktatási intézmény, ahol szakdolgozatként el tudnák fogadni a 25,5 millió forintért vett tanulmányt a Vizes VB gazdasági hatásairól. Az Együtt a feltűnő aránytalanság és a féléves késés ellenére elengedett kötbér miatt hűtlen kezelésért feljelentést tett.

A 444 hívta fel a figyelmet augusztusban, hogy a FINA 2017 Budapest vizes Világbajnokság előzetes gazdasági hatáselemzésére a KKBK Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja Nonprofit Zrt. által a KPMG Tanácsadó Kft.-nek adott megbízás díját 17,65 millió forintról 25,5 millió forintra emelték. Pataki Márton, az Együtt elnökségi tagja a hír nyomán kiigényelte a tanulmányt, majd ezt és a kapcsolódó szerződést megismerve hűtlen kezelés miatt feljelentést tett.

A 82 oldalasra felhizlalt, nagy betűméretes tanulmány színvonala annyira alacsony, hogy nincs Magyarországon olyan felsőoktatási intézmény, ahol szakdolgozatként el tudnák fogadni. A megbízás tárgya egy olyan átfogó tanulmány készítése volt, amely a tervek ismeretében, valamint a korábbi FINA világbajnokságok és más hazai nagyrendezvények tapasztalatai alapján előrevetíti a 2017-es VB várható gazdasági hatásait. A tanulmány érdeklődő olvasói ezzel szemben hosszú oldalakon keresztül olvashatnak a vizes sportágak történetéről és jelenlegi helyzetéről, a Nemzetközi Úszószövetség történetéről. A térképek kedvelői számára a korábbi vizes világbajnokságok helyszíneit elhelyezték egy teljes oldalt elfoglaló világtérképen, majd három oldallal később már csak az elmúlt négy VB helyszínét mutatják egy ismételten teljes oldalt elfoglaló térképen. Fejtörőket is elrejtettek a tanulmány szerzői, például a Kazany öröksége oldalon elmélkedhetnek az olvasók, hogy a „A FINA megítélése szerint a szervező bizottság az alábbi előírt területeken kimagaslóan teljesített:…- Nemzetközi sztenderd;” vajon mit jelenthet. A Vizes VB gazdasági hatásai szempontjából semmilyen módon nem releváns, de az olvasók megismerhetik azt is, hogy hogyan alakult a Sziget látogatószáma 1993 és 2016 között.

És hosszasan lehetne sorolni, teljesen egyértelmű, hogy a 25,5 millió forintos díj és a tanulmány elkészítésére tett erőfeszítés között nagyságrendi különbség van. Ez persze sem a kormányzat által általában megrendelt tanulmányok, sem a Vizes VB költései szempontjából nem kirívó. Utóbbi 170 milliárdos összértékéhez képest persze a tanulmány csak egy csepp a tengerben. Mégis figyelemre méltó, hogy miközben 2016. szeptember 26-án lépett hatályba a szerződés 40 napos határidővel, a tanulmány csak 2017. június 26-ra készült el. A szerződés alapján a KKBK jogosult lett volna a sajnálatosan alacsony szinten, 2 millió 647 ezer 500 forintban maximált kötbérre, azonban ennek behajtása helyett inkább 2017. május 15-én módosították a szerződést, és közel 8 millió forinttal még meg is emelték a megbízás összegét. Mivel a közbeszerzés tárgya nem változott, a szerződésben pedig átalánydíjat határoztak meg, sem a teljesítésre rendelkezésre álló idő hatszorosára növelésére, sem a díj közel másfélszeresre emelését sem indokolja semmi.

Mivel tisztán szellemi termékről van szó, az is eléggé meglepő, hogy az eredeti közbeszerzésre érkezett négy ajánlat árban milyen közel van egymáshoz, a legkedvezőbb és legdrágább között 250 ezer forint a különbség, ami még másfél százalék sincs.

A döbbenetes ár-érték arány, a féléves késés és az elengedett kötbér, valamint az indokolatlanul megemelt díjazás mellett megmarad az alapvető kérdés is: mi értelem volt előzetes gazdasági hatáselemzésre? 2016. júliusára, amikor a közbeszerzést kiírták, már minden döntést meghoztak a világbajnoksággal kapcsolatban. Előzetes gazdasági hatáselemzésnek a vizes VB megpályázását, illetve a rendezés átvállalását megelőzően lett volna értelme készíttettetni, de utóbbi 2015. márciusában eldőlt. Hasonlóképpen, a szervezéssel kapcsolatos szinte minden további kérdés is eldőlt a közbeszerzést lényegesen megelőzően, a Duna Arénát például 2015. májusában már építették. A Vizes VB-t megnyitását egy hónappal megelőző teljesítés már a humor kategóriájába tartozik. Nem kellett volna akkor már inkább megvárni az eseményt, és tényadatok alapján készíteni az elemzést. Döntést láthatóan nem akartak előkészíteni a tanulmánnyal, de még csak propaganda célokat sem szolgált, hiszen az adatkérést megelőzően semmit nem hoztak belőle nyilvánosságra.

A közvagyon felelős kezelésére vonatkozó kötelezettség megszegése, a közcél hiánya, a megbízás feltűnő aránytalanság és a kötbér elengedése miatt az Együtt hűtlen kezelés miatt feljelentést tett a BRFK Korrupció és Gazdasági Bűnözés Elleni osztályán.                    

Budapest, 2017. szeptember 24.

Pataki Márton

az Együtt elnökségének tagja