Berkecz Balázs: Orbánék kinyírnak minden üzleti célú közterületi reklámot

Orbánék kinyírják a közterületi reklámpiacot, de nem csak a közéleti reklámokat, a Miniszterelnökség szakmai dilettantizmusának “hála” az üzleti célú mosópor, üdítőital és egyéb közterületi reklámokat is elpusztítja a maffiakormány csak azért, hogy más ne kampányolhasson.

A Fidesznek nem lett volna meg a kétharmad, így – alkotmányellenesen – sima feles jogszabályba, a településkép védelméről szóló törvénybe zsúfolta a plakátpiac szabályozását, amelyet most ismét módosítottak.

A fideszes többségű droidokból álló Országgyűlés szeptember 19-én elfogadta a T/17312. számú törvényjavaslatot (2017. évi CV. törvény), amely értelmében a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvénnyel, valamint a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV. 28.) Korm. rendelettel összhangban 2017. október 1-ig módosítani kell, vagy meg kell alkotni a reklámok, reklámhordozók és cégérek elhelyezésének, alkalmazásának követelményeiről, feltételeiről és tilalmáról szóló önkormányzati rendeletet, valamint a reklámok, reklámhordozók és cégérek elhelyezésére vonatkozóan a településképi bejelentési eljárásról szóló önkormányzati rendeletet, vagy meg kell alkotni az ezeket a szabályokat együttesen tartalmazó településképi rendeletet.

Hogy mire lehet számítani a 3200 településen – a törvény erejénél fogva – kötelezően megalkotandó rendeletekben? Erre ad választ az önkormányzatok reklámszabályozási rendelkezési lehetőségeit maximálisan bekorlátozó 104/2017. (IV. 28.) Korm. rendelet a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról. Ennek értelmében: közterületen reklám közzétételére kizárólag utcabútor használható (vagyis utasváró, kioszk, közművelődési célú hirdetőoszlop és információs vagy más célú berendezés, amely – a kormányrendelet szerint – részben reklámnak nem minősülő információs cél vagy egyéb cél megvalósításával közérdeket is szolgál, vagyis nem lehet rajta üzleti vagy politikai célú reklámot elhelyezni). 

Magántulajdonú reklámhordozókra ugyan ez vonatkozik. Sőt, a kormányrendelet 2. számú melléklete egyértelműsíti, hogy reklám közzététele és reklámhordozók, reklámhordozót tartó berendezések elhelyezése nem megengedett sehol.

Figyelem: ez azt jelenti, hogy MINDEN közterületi reklám elhelyezését megtiltják, kivéve az utasváró, a kioszk és a közművelődési célú hirdetőoszlop esetét. Ezzel vége a multiplakátoknak, a házfalra festett hirdetéseknek, a kirakatra ragasztott fóliareklámoknak, a ledes kijelzőknek, a fényszalagoknak és minden más közterületi reklámnak.

Külön izgalmas, hogy Orbánisztánban mindezt úgy sikerült 3200 települési vezetővel közölni, hogy ugyan az Országgyűlés szeptember 19-én elfogadta a T/17312. számú törvényjavaslatot, de ez csupán szeptember 25-én jelent meg a Magyar Közlönyben, így az önkormányzatoknak nem maradt érdemi ideje felkészülni a rendeletalkotásra.

Szerencsétlen polgármestereknek, jegyzőknek és főépítészeknek a Miniszterelnökség Építészeti és Építésügyi Helyettes Államtitkárságáról elektronikus úton küldtek egy levelet, amiben jelezték, hogy dolguk lesz: 5 munkanapon belül kellene egy olyan ügyben rendeletet alkotni, amiről a Miniszterelnökség munkatársai a nyári településképi-ügyben tartott roadshow-jukon sem mertek beszélni (mondván, hogy a reklámok ügye más tárcához tartozik). Ez nyilván nem tartható, így önkormányzatok ezreit kergeti mulasztásos törvénysértésbe a nettó fideszes pártérdekeket érvényesítő kormányzat. Pofa leszakad…

Ennél még jobban megmutatja a Lázár-féle Miniszterelnökség szakmai alkalmatlanságát az, hogy a jogszabály kihirdetését követően kereken egy hónappal, október 25-én sikerült küldenie az Építészeti és Építésügyi Helyettes Államtitkárságnak egy olyan rendelet-mintát, ami megfelel a felsőbb jogszabályi előírásoknak.

Orbánék kinyírják a közterületi reklámpiacot, de nem csak a közéleti reklámokat, a Miniszterelnökség szakmai dilettantizmusának “hála” az üzleti célú mosópor, üdítőital és egyéb közterületi reklámokat is elpusztítja a maffiakormány csak azért, hogy más ne kampányolhasson.

Az Együtt a kormányváltás után megújítja és átláthatóvá teszi a hazai közéletet!

Eltöröljük az értelmetlen és felesleges rendelkezéseket tartalmazó településképi szabályozást.

Törvény által érvénytelenné teszünk minden olyan média-együttműködési szerződést, amely az állami vagy önkormányzati hirdető tartalmi befolyását rögzíti a médium felett.

Megszüntetjük a médiapiacot sújtó különadókat, ideértve a médiaügynökségek különadóját és a reklámadót.

Megszüntetjük a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságot és a Médiatanácsot. Erősítjük a közvetlen kormányzati szerepvállalást az ágazat igazgatási ellenőrzésében, és nagy teret engedünk a szakmai szervezetekkel közös társszabályozásnak.

A magánkézbe kijátszott, önkormányzati támogatást kapó, helyi médiumok kiegyensúlyozottságát társszabályozással és bírósági fellebvitellel tesszük kikényszeríthetővé.

Támogatjuk a helyi és közösségi rádiók újbóli megerősödését. Külön, célzott pályázatokkal ösztönözzük a helyi, kisközösségek saját digitális médiafelületeinek létrehozását.

Létrehozzuk a médiaombudsman intézményét.

A közoktatási alaptanterv részévé tesszük a médiafogyasztás és médiakultúra kérdéseit.