A villamosok haszna a városi közlekedésben

A városi közlekedésen belül villamos fejlesztések a legdrágábbak, ezért sokszor nehéz megindokolni, hogy miért is költünk tízmilliárdokat olyan beruházásokra, amiket mondjuk autóbusz szolgáltatással is ki lehetne váltani. A szakma válasza erre az, hogy a villamosnak jobb az utasvonzó képessége. A már általam is hivatkozott, a 2011-es népszámláláskor a megyei jogú városokban készült felmérés arra is lehetőséget ad, hogy ezt az állítást ellenőrizzük.

Az összehasonlítás akkor lesz reális, ha csak hasonló méretű városokat hasonlítunk össze. Így az alábbi táblázatban a százezresnél nagyobb városok adatait átlagoltuk, két csoportban, annak megfelelően, hogy rendelkeznek villamoshálózattal, vagy sem.

szazezres_villamos.png

A különbség a  két csoport számai között szembeötlő: a villamoshálózattal rendelkező városokban 18 százalékkal nagyobb a közösségi közlekedést használók aránya, és 11 százalékkal alacsonyabb az autóval közlekedőké. Nyilván lehetne pl. a szolgáltatás árazásában is keresni a különbség okát, de érdekes módon a villamossal nem rendelkező városokban jellemzően valamivel alacsonyabb a jegyek és bérletek ára, mint a villamososokban. A különbség akkora, hogy nyilvánvalóan kell, hogy érintse a közlekedésben részt vevők mindennapjait (a dugóban töltött időket) is, amellett, hogy a környezeti hatása is komoly lehet.