Nagy Sándor: Szegednek nem kellett a mutyizás, most Budapesten újra meg lehet próbálni

A Budapesti Közlekedési Ügyfélkapcsolatok Zrt. néhány hete kinevezett vezetője egykori szegedi fideszes politikus, a szegedi szervezet volt elnöke, akinek a vezetése alá a frissen alakított cégben 700 munkavállaló kerül az Index beszámolója szerint. Gyimesi László tovább gyarapítja azoknak a politikából kibukott pártkádereknek a sorát, akiknek milliós fizetést juttat a Fidesz olyan állásokban, amikre nyilvánvalóan alkalmatlanok.

Gyimesi Szegeden végigjárta a párton belül a karrierépítés lépcsőit, politikusi működésének a csúcsa azonban a 2010. és 2014. közötti időszak volt, amikor a helyi fidesz elnökeként a szegedi politika egyik meghatározó szereplője volt, pozícióját azonban egyáltalán nem a köz érdekében használta.

A ciklus elején az általa vezetett Átvételi Bizottság számos feljelentéssel élt a korábbi évek önkormányzati cégvezetői ellen, amelyek közül azonban egyetlen sem végződött vádemeléssel. A Bizottság több mint egy éven át vegzálta ezeket az embereket, akik közül többen hosszú hónapokon át járkálhattak rendőrségi kihallgatásokra is. Gyimesi a Bizottság elnökeként folyamatosan súlyos visszaélésekről beszélt, szavai azonban utóbb nem bizonyultak megalapozottnak, nem is szolgáltak más célt, mint hogy a cégvezetők megrágalmazásából próbáljon magának politikai előnyt kovácsolni.

Hozzá kötődik a 2010-ben kezdődött önkormányzati ciklus egyik első botránya is, édesapjának díszpolgári kitüntetése. Gyimesi maga persze mosta kezeit, az előterjesztést nem ő tette, de nehéz elhinni, hogy nem a nepotizmus egy szép példáját láttunk a 2011. májusi díszközgyűlésen.

Aztán nem is kellett sokat várni, hogy Gyimesi előterjessze – sürgősséggel – a Fidesz egyik meghatározó belső emberének, Lengyel Györgyi élettársának, Kligl Sándor szobrásznak a tervét. A művész, természetesen pályázat nélkül, csekély 60 millió forintért megvalósította volna a Nobel-díjasok szoborcsoportját. Miután kitört a botrány, néhány hónappal később Gyimesi egy kamu pályázat javaslatát nyújtotta be, amelynek szépséghibája csak annyi volt, hogy a Kligl mellé meghívandónak gondolt két idős szobrásznak sejtelme sem volt, hogy mibe kívánja őket belerángatni a tanácsnok.

Gyimesi persze nem csak a párton belüli erős emberekkel igyekezett jóban maradni, hanem gondoskodott a barátokról is. A róla szóló Wikipédia cikkben is említi Cseri Lászlót, mint akivel polgári kört alapított. Cseri Gyimesi titkára volt, és 3 trafikkoncesszió tulajdonosa lett. Gyimesi ügyvédtársa, Hajdú István, akivel egy címen és telefonon voltak elérhetőek, szintén trafikkoncessziókat nyert, méghozzá négyet.

Hajdú a kapocs Gyimesi számára a négy éves időszak legsúlyosabb korrupciógyanús történetéhez. A tanácsnok egy olyan előterjesztést jegyzett, amely helyzetbe hozhatta volna a Hajdú által képviselt Otobus Kft-t a szegedi busz szolgáltatás tendereztetésén, és a közbeszerzés pontozásának manipulálásával lényegében kizárta volna az egyik legesélyesebb pályázót, az akkor szolgáltató, állami tulajdonú Tisza Volánt. Az akkor évi 2,8 milliárd forintos szolgáltatás ára akár 3,8-4 milliárd forintig is felszökhetett volna az új pályázati kiírásba foglalt követelmények miatt, és szolgáltatási idő is 8-ról 10 évre nőhetett volna. Összességében 30-40 milliárd forint elköltéséről volt szó, amit a szegediek a bérletek árán keresztül fizettek volna meg!

Ebben az időszakban Szeged területén a helyi buszközlekedést 8 éves szerződés alapján a Tisza Volán végezte. A szerződés 2014. végén járt le, ezért 2013. decemberben a Közgyűlés úgy döntött, hogy újra megpályáztatja a szolgáltatást, és nyílt versenyben kívánja eldönteni, hogy melyik cég legyen a szolgáltató.

Meglepetésre, a már kiírt pályázatot kívánta a 2014. februári közgyűlésen sürgősséggel megváltoztatni Gyimesi László és Kalmár Ferenc képviselői indítványa. Az előterjesztésről lehetett volna elvi vitát folytatni, hogy mennyire lett volna indokolt mondjuk elektromos buszokat rendszerbe állítani Szegeden, de a szöveges indoklás az természetesen csak a tényleges szándék elkendőzését szolgálta. A tényleges szándék a beadott pályázatok pontozásának megváltozásából derült ki.

A Közgyűlés által korábban elfogadott kiírás pontozása, miután az akkori műszaki elvárásoknál szigorúbb követelményeket támasztott, egyszerű árversenyt határozott meg. Ennek célja az volt, hogy a szolgáltatás a korábbinál magasabb színvonalú legyen, például kerüljön a buszokra klíma, de az utasok által fizetendő tarifa lehetőleg ne emelkedjen.

A Gyimesi és Kalmár fideszes önkormányzati képviselők által jegyzett indítvány pontozási rendszere lényegében kiiktatta az árversenyt. A szolgáltatás ára csak 65%-ban számított volna, és megjelentek további pontozási szempontok, amelyek lényegében csak teljesen új járműpark esetén lettek volna teljesíthetők. Ennek szép példája az, hogy a 100-ból 10 pont jár annak, aki kizárólag teljesen alacsonypadlós járművekkel pályázik: „A szolgáltatás megkezdésekor ajánlott járműflotta 100%-ban teljesen alacsony padlós, belső utastéri lépcsők nélkül.” Az a pályázó, amelyik ezt akár egyetlen jármű esetén nem tudja teljesíteni, 0 pontot kap.

Volt még egy másik, környezetvédelminek álcázott pontozási szempont, aminek hatására az a pályázó, amelyik régebbi gyártású alacsonypadlós járművel pályázik, szintén pontokat veszíthetett volna.

Ez a két pontozási szempont kiiktatta volna a tényleges árversenyt, hiszen csak annak a szolgáltatónak van esélye, amelyik teljesen új járművekkel pályázik. És a teljesen új járműpark drámai áremelkedést eredményezett volna, főleg mert ezekkel a kondíciókkal az akkori szolgáltatót, a Tisza Volánt is ki lehetett volna iktatni a rendszerből, mivel az akkor éppen átszervezés, központosítás alatt lévő Volán nehezen tudott volna ilyen módon invesztálni a szolgáltatásba.

Az ügy központi szereplője is előkerült a cégadatokat vizsgálva, mert nyilvánvaló volt, hogy nem Gyimesi László írta a módosító indítványt, ez látszott a fájlok mentési adataiból és a szaktudásból is. Gyimesi kollégájához, Hajdú István ügyvédhez volt köthető az indítvány, aki az akkor éppen fideszes vezetésű Szegedi Közlekedési Társaságnál megbízásos ügyvédként dolgozott, és a buszpiacon is volt kapcsolata, kézbesítési megbízottja volt az akkor már felszámolás alatt álló Alfa Busz Kft.-nek. További kapocs volt, hogy az Otobus Kft. értesítési címeként volt megadva az ügyvédi iroda székhelye, és a cégnek korábban a telephelye is volt a szóban forgó, Deák Ferenc utca ügyvédi iroda. Az Otobus Kft. weboldalán pedig meg is lehetett találni többek között azokat a kínai elektromos buszokat, amelyekkel a módosított tenderen magas pontszámokat érhettek volna el. A cég tulajdonosa Mogyorósi Tibor, aki korábban az Alfa Busznak is a tulajdonosa volt.

A kitört botrány hatására a Közgyűlés előtti este Gyimesi visszavonta indítványát. A busz szolgáltatás pályáztatása akkor sikertelen volt, így két évvel később egy megismételt tendert, és idegörlő áralkut követően a Tisza Volán jogutódja, a DAKK ZRt. komoly műszaki fejlesztést (jelentős alacsonypadlósítást, klímásítást, teljes wifi lefedettséget vállalva) nyerte el a szerződést. A szegedi közösségi közlekedési bérletek ára három éve változatlan.

A Népszabadság híre szerint a 2010. és 2014. közötti időszak Fidesz által kinevezett SZKT vezetője, Tóth István Tibor a BKK-nál lett igazgató, és most Gyimesi László vezethet, minden vezetői tapasztalat nélkül, egy 700 fős céget, a Budapesti Közlekedési Ügyfélkapcsolatok ZRt.-t. A mutyizás Szegednek nem kellett, most Budapesten újra meg lehet próbálni.