Kinyírják a Czoma-szorost? – Újra összenőhet a kastélypark

Újabb kormányzati források biztosítják a Festetics-kastély fejlesztését, derül ki a Magyar Közlöny február 3-i számából. Az örömteli hír mellett fentről apróságnak, helyben újabb bosszúságforrásnak tűnhet, hogy ismét egy fontos városi összekötő út szűnhet meg.

mt-blog-kastely_1.png

Amikor a ’90-es években megszületett, szintén kritikus hangok kísérték a kastélyparkot szétvágó új utat. A köznyelv Czoma-kanyarnak, Czoma-szorosnak hívta. Aztán szép lassan a helyiek megbarátkoztak az új útvonallal, a kastély pedig látszólag a széttagoltsággal. 1997-ben a kastélypark nyugati oldalát elfoglaló légvédelmi rakétaezred is megszűnt, így lehetőség nyílt a terület újraegyesítésére.

Noha a kastélymúzeum akkori igazgatója, Czoma László többször is említette, hogy pályáznak a szétvágott parkrészek összeolvasztására, az álmai nem vál(hat)tak valóra. Pedig már akkor a Hyde-parkon is dolgozó, a Festetics-kastély parkját is tervező angol Milner tervei szerint kapott volna régi-új arcot a kastélypark. Sőt, egyebek mellett kilátódomb, futópályák, napozópázsit, rózsakert és az eredeti tervek szerint újrafaragott szökőkutak is megvalósultak volna az egykori laktanya területén. Ehhez az akkori Ruzsics Ferenc vezette város is áldását adta, pontosabban egy kisebb területet még oda is adtak volna a kastélynak egy közös játszótér kialakításához. És hogy mi lett volna az úttal? A 2009-es elképzelések szerint megmaradt volna egy föld alá süllyesztett nyomvonallal.

2011-ben azonban őrségváltás történt a kastélymúzeumban, Czoma Lászlót Pálinkás Róbert váltotta. A korábban a helyi politikai ranglétra szinte minden fokán megfordult agrármérnök végzettségű Pálinkástól fentről menedzser szemléletet vártak, pontosabban a kormányzati támogatások biztosabb szétosztását. Így nem csoda, ha villámgyorsasággal nyert el 2011 után több uniós pályázatot is, amelyek amúgy valóban ráfértek már a kastélyra és intézményeire. A kastélymúzeum honlapjának tanúsága szerint összesen több mint 4,6 milliárd(!) forint érkezett az intézmény fejlesztésére (pedagógiai, tudományos és az intézmény környezetének megújításával kapcsolatban).

A következő etap a hírek és a Magyar Közlöny február eleji száma szerint a parkegyesítés lesz, amelynek áldozatául esik Keszthely talán még épen maradt észszerű menekülő(?) útvonala. Őszintén remélem, hogy ez a felújítás és a vele járó útkiváltás körültekintőbben történik majd, mint amilyen gyakorlat az az elmúlt években Keszthelyt jellemezte.

Érdekes, hogy Ruzsics Ferenc polgármester a 2015. október 29-i közmeghallgatáson még ezt mondta:

Még a Czoma igazgató úr idejében felmerült, hogy a róla elhíresült ún. „Czoma-szoros” ezzel kiváltásra kerül azért, hogy a régi angolpark 8 területe egybefüggően kialakításra kerülhessen a most kastélyparknak használt résszel. A Festetics Mauzóleum átadási ünnepségén [Ruzsics Ferenc] szót váltott L. Simon Lászlóval államtitkárral és Lázár János miniszterrel és mindkettőjüknek az volt a kérése, hogy valamilyen megoldást dolgozzanak ki a Kastély egybenyitása érdekében. Két megoldás létezik: az egyik az út lesüllyesztése olyan szintig, hogy felette a gyalogos forgalom át tudjon menni. Mivel az út alatt rengeteg közmű húzódik, ez horribilis összegbe kerülne és a mai magyar kivitelezési technológiát ismerve, nem biztos, hogy célravezető lenne. A másik megoldás egy gyalogos felüljáró építése a két rész között olyan szélességben, mintha a gyalogosok egy sétatéren éreznék magukat. Ez az olcsóbb és járhatóbb megoldás is. Életszerűtlen az a megoldás, hogy ennek az útnak a forgalmát a Bécsi kapu útra tereljék át. Ebben ő nem gondolkodik és a szakemberek sem javasolták ezt a megoldást még hosszú távon sem.

Mindenesetre úgy a város vezetése, mint a kastély igazgatója számíthat a projektet kísérő kiemelt figyelmemre és ha a helyzet úgy kívánja, kritikára és a sajtó nyilvánosságára is. De őszintén bízom abban, hogy Keszthely 10 legnagyobb városfejlesztési blamája nem fog egyből kettővel gyarapodni.